загрузка...

Английский язык - Поурочные разработки 10 класс

UNIT 4. THE WORLD OF OPPORTUNITIES

 

SECTION 4. CULTURE SHOCK

 

Урок 99. Культурный шок

 

Цели: сформировать лексические навыки по теме «Культурный шок»; усовершенствовать навыки чтения; развить навыки монологической речи.

Ход урока

I. Организационный момент

Good morning, boys and girls! I’m glad to see you.

Today we shall learn some general tips for travelling and interacting with foreigner.

 

II. Фонетическая разминка

We shall start our lesson with the poem “Good Advice”. Listen to it and decide if you are going to follow it or not.

— Do you like this advice, boys (girls)?

— Why?

— Why not?

Read the sentences from the blackboard after me. Work in pairs and read the poem to each other. Let’s read the poem all together.

— Who wants to recite the poem?

(Учитель предлагает учащимся прослушать новое стихотворение. Задание для учеников — постараться понять стихотворение и решить, будут ли они следовать его рекомендациям. После обсуждения данного стихотворения дети читают его по строчкам хором за учителем, а затем в парах и индивидуально. Стихотворение заранее записывается на доске.)

Стихотворение на доске:

Work while you work, boys,

Play while you play;

That is the way, boys.

Be happy and gay.

All that you do, girls,

Do with your might.

Things done by half, girls,

Are never done right.

 

III. Активизация лексических навыков

You can see some words on the blackboard. Read them aloud and in a whisper. Let’s read them after Kate. Listen to the definitions and name the words.

(Учитель обращает внимание детей на наборное полотно и карточки со словами, выставленные на нем. Учащиеся читают слова хором и по одному, громко и шепотом, повторяют хором за одним из учеников. Также учитель предлагает учащимся соотнести слова и определения, которые заранее записаны на доске или зачитываются учителем вслух.)

Примерные слова на доске:

То decrease

Predictable

Rewarding

To judge

То adapt

Unaware

Frustrating

Avoidable

Brand-new

Tolerant

A nomad

Politeness

Примерные определения слов:

1. New and not yet used. (Brand-new.)

2. Allowing people to do, say, or believe what they want without criticising or punishing them. (Tolerant.)

3. Gradually change your behaviour and attitudes in order to be successful in a new situation. (To adapt.)

4. Not noticing or realising what is happening. (Unaware.)

5. To form or give an opinion about someone or something after thinking carefully about all the information you know about them. (To judge.)

6. To become less or go down to a lower level, or to make something do this. (To decrease.)

7. Making you feel happy or satisfied because you feel you are doing something useful or important, even if you do not earn much money. (Rewarding.)

8. Something bad that can be avoided or prevented. (Avoidable.)

 

IV. Совершенствование навыков чтения

Many people visit foreign countries nowadays. Rich or poor, old or young, they strive to leave the place where they live or work, and move to another spot of planet — at least for two or three weeks a year. Visiting another country can be exciting for some people and frustrating for others. It’s time to read the text from exercise 98, pages 152-153, in your textbooks. You will read the text and choose one sentence before the text.

(Учитель предлагает ученикам сделать упр. 98 (учебник, с. 152—153). Учащиеся читают про себя текст и выполняют предложенное в упражнении задание. На чтение отводится 4 минуты. По истечении данного времени проводится проверка задания — учащиеся зачитывают свой вариант из трех предложенных. Учитель побуждает учеников аргументировать выбор.)

 

V. Развитие лексических навыков

I’d like you to read the information “How to guess word meaning from context” in your textbook on page 168. Read the definitions of the words from exercise 99 on page 153. Find out which of the definitions are used in the text of exercise 98, pages 152—153, in your textbooks. Look through the text, find the sentences with these words and translate them.

(Учитель обращает внимание учащихся на слова из упр. 99 (учебник, с. 153) и предлагает выполнить приведенное в упражнении задание. Ученики в течение 2—3 минут самостоятельно выполняют его, просматривая текст из упр. 98 (учебник, с. 152—153). Затем они осуществляют взаимопроверку в парах и обсуждают свои варианты с партнером. После этого учитель организует фронтальную проверку выполненного задания.)

 

VI. Физкультминутка

 

VII. Закрепление лексических навыков и навыков чтения

The next task for you is exercise 100, page 153, in your textbooks. You can see some ideas in this exercise. You’ll have to agree or disagree with the statements. Your time is up. Look through the text again and do the steps from exercise 101, page 153.

(Учитель предлагает учащимся выполнить упр. 100 (учебник, с. 153). Задание — прочитать предложения и найти 2 неправильных утверждения. Время на его выполнение — 3 минуты. Для проверки задания дети объединяются в группы по 4 человека. Затем учащиеся выполняют упр. 101 (учебник, с. 153).)

 

VIII. Развитие навыков монологической речи

Let’s speak about the ideas how to prepare for culture shock. Mary will read the task of exercise 102, page 153. Use the information of “Taking notes from a text” in “Learning strategies” in your textbooks, page 168. You may use your notes as a plan.

— Who will be the first?

Listen to your classmates carefully and share your ideas.

(Учащиеся выполняют упр. 102 (учебник, с. 153): готовят небольшое монологическое высказывание по содержанию прочитанного на уроке текста. Учитель обращает внимание учеников на алгоритм подготовки выступления — раздел «Taking notes from a text» (учебник, с. 168). Дети записывают в тетрадях опорные словосочетания и фразы, которые могут быть использованы в качестве плана рассказа. В конце урока учитель заслушивает доклады 3—5 учеников и объясняет домашнее задание.)

 

IX. Подведение итогов урока

That’s all for today. Goodbye, boys. Goodbye, girls.

 

Домашнее задание

Рабочая тетрадь: упр. 7 (с. 80).





загрузка...
загрузка...