загрузка...

Английский язык - Поурочные планы 5 класс

Unit 3. FACES OF LONDON

 

Урок 70. Наши любимые книги

 

Цели: актуализация страноведческих знаний по теме «Известные писатели»; тренировка навыков изучающего чтения; контроль навыков монологической речи.

Оборудование: портреты известных людей.

Ход урока

I. Организационный момент

— Good morning, children! (Good morning, Maria Petrovna!)

— I am glad to see you. (We are glad to see you too.)

— Is it exciting to have a talk about famous English people?

We shall listen to your stories about Daniel Defoe and read the new stories.

 

II. Фонетическая зарядка

Наша обезьянка — a monkey — любит играть. Она взяла зеркальце и гримасничает перед ним.

(Дети повторяют за учителем все движения.)

Наша обезьянка серьезная, а вот она улыбнулась. (Губы растянуть, а затем вернуть в нейтральное положение.)

Наша обезьянка надулась. (Губы сжать без выпячивания, а затем вернуть в нейтральное положение.)

Обезьянка играет с язычком: поднимет за верхние зубки, потом спрячет кончик язычка за нижние зубки.

— Look at the blackboard, please. You can see two lists of words there. Can you read the first (the second) list?

— Repeat the words after Nick.

— Read the words in pairs.

Daniel

character

desert

adventures

Robinson

writer

famous

Defoe

become

Crusoe

main

popular

real

island

(Учитель предлагает учащимся прочитать слова, записанные на доске, повторить их вслух за одним из учеников и прочитать в парах.)

 

III. Речевая разминка

— I want you to match the words from the columns.

— Make up the sentences about Daniel Defoe and Robinson Crusoe using these word combinations.

(Ученики соотносят слова из двух столбиков, записанные на доске, и составляют словосочетания (Daniel Defoe, desert island, Robinson Crusoe, famous writer, become popular, main character, real adventures). Затем дети составляют предложения, используя данные словосочетания. (Daniel Defoe was a famous writer. The story of Robinson Crusoe was based on the real adventures. The main character of his novel is Robinson Crusoe. In 1719 his book became very popular. Etc.))

 

IV. Проверка домашнего задания

— Who is ready to go to the blackboard and tell us about the famous novel of Daniel Defoe? Dima will start and other pupils will prepare the questions to him.

(Учащиеся (четыре-шесть человек) по очереди выходят к доске и пересказывают текст о Даниеле Дефо. Ученики задают рассказчику вопросы.)

Примерный рассказ ученика:

Daniel Defoe was the author of the novel “The Life and Strange Surprising Adventures of Robinson Crusoe”. This story is based on the real adventures of a sailor Alexander Selkirk.

The main character of the book is Robinson Crusoe. He was a very brave and creative man. He lived on the desert island for several years. Robinson Crusoe learned how to catch goats, to grow plants, to build a house, to make pots, to tell the time. This novel became popular in 1719. Now every child knows the adventures of Robinson Crusoe.

Примерные вопросы детей:

— Does the book contain a lot of incidents from the author’s imagination?

— How old was Daniel Defoe when he wrote his famous novel?

— Did Daniel Defoe write the books for children?

— Did Daniel Defoe write many books?

— Did Daniel Defoe make his story realistic? Etc.

 

V. Работа по теме урока

Работа по учебнику

Упр. 151 (с. 129).

— Do you like reading?

— Is it your hobby?

— Let’s listen to the interview from exercise 151 on page 129 in the textbooks.

— Listen to the dialogue and complete the sentences.

(Учитель предлагает учащимся прослушать диалог и дополнить предложения. Проверка задания проводится фронтально в устной форме. По усмотрению учителя аудиозапись может быть прослушана дважды.)

 

VI. Физкультминутка

 

VII. Продолжение работы по теме урока

Работа по учебнику

Упр. 152 (с. 130).

— I’d like you to open your books on page 130, exercise 152. Let’s read the task.

— Can you translate the task?

— Divide into groups and match the books and the authors.

— Nick will read the variants and other pupils will follow his reading.

(Ученики зачитывают и переводят задание из упр. 152, затем делятся на группы по четыре человека для выполнения упражнения.)

Упр. 155 (с. 131).

— Englishmen are proud of the famous people of their country. What famous people can you name? (Margaret Thatcher, Daniel Defoe, William Shakespeare, Agatha Christie, etc.)

— Let’s read the texts from exercise 155 on page 131 to get some new information. You will read the text and fill the gaps with the necessary words.

(Ученики в течение четырех минут читают тексты. Можно организовать работу менее подготовленных учащихся в парах. Затем организуется фронтальная проверка, после чего учитель задает детям следующие вопросы.)

— Who was buried in Westminster Abbey? (Charles Darwin was buried in Westminster Abbey.)

— How many ancient languages did John R. R. Tolkien speak? {He spoke six ancient languages.)

— Who studied at Cambridge University? (Charles Darwin studied at Cambridge University.)

— What books did John R. R. Tolkien write? (He wrote several books “The Hobbit”, “The Lord of the Rings”, etc.)

— When was Charles Darwin born? (He was born in 1809.)

— Who made a voyage round the world? (Charles Darwin made a voyage round the world.)

— When did John R. R. Tolkien die? (He died in 1973.)

— Who studied at Oxford University? (John R. R. Tolkien studied at Oxford University.)

— Whose nickname was «Gas»? (Charles Darwin’s nickname was “Gas”.)

 

VIII. Подведение итогов урока

Mind the clock

And keep the rule:

Try to come

In time to school.

The bell has gone. Goodbye, boys and girls!

 

Домашнее задание

Учебник: упр. 154 (с. 130), упр. 24 (с. 136).





загрузка...
загрузка...