загрузка...

Английский язык - Поурочные планы 5 класс

Unit 4. LEARNING MORE ABOUT EACH OTHER

 

Урок 81. Учимся описывать людей

 

Цели: введение нового материала по теме «Отрицательные приставки прилагательных»; тренировка навыков монологической и диалогической речи.

Оборудование: карточки с таблицами для работы в группах.

Ход урока

I. Организационный момент

— Good morning, children! (Good morning, Maria Petrovna!)

— I am glad to see you. (We are glad to see you too.)

— How are you? (We are fine, thanks. And how are you?)

— I’m fine, thank you. Who is absent today? (Kate is absent.)

— Why is she absent? (She is ill.)

 

II. Фонетическая зарядка

Наша обезьянка — a monkey — любит играть. Она взяла зеркальце и гримасничает перед ним.

(Дети повторяют за учителем все движения.)

Наша обезьянка серьезная, а вот она улыбнулась. (Губы растянуть, а затем вернуть в нейтральное положение.)

Наша обезьянка надулась. (Губы сжать без выпячивания, а затем вернуть в нейтральное положение.)

Обезьянка играет с язычком: поднимет за верхние зубки, потом спрячет кончик язычка за нижние зубки.

Обезьянка очень любит играть в волейбол. (Рот слегка приоткрыт; языком задеть переднее (твердое) нёбо, зубы, правую щеку, левую щеку.)

Наша обезьянка — сладкоежка. Но вот карамелька прилипла к ее верхним зубкам, и обезьянка пытается ее слизнуть. (Кончиком языка быстро провести по верхним зубам, а затем отодвинуть язык к заднему (мягкому) нёбу.)

 

III. Речевая разминка

1. Игра «Снежный ком»

— Children, let’s play the game “Snowball” and remember the English adjectives. The person who doesn’t know what to say or makes a mistake in the story comes out of the game. The person who says the longest chain of words will be the winner. Let’s start.

Примерный ход игры:

— Clever;

— Clever and shy;

— Clever, shy and loving;

— Clever, shy, loving and bright;

— Clever, shy, loving, bright and brave;

— Clever, shy, loving, bright, brave and naughty. Etc.

2. Игра «Согласись или не согласись»

— The next game to play is “Agree or Disagree”. Listen to my statements, please. If you agree, you will repeat my statement. If you disagree, correct the sentence.

(Ученики повторяют утверждение учителя, если оно верное, и исправляют утверждение, если оно неверное.)

Примерный ход игры:

— Your sister is very naughty. (I disagree with you. My sister is not very naughty.)

— Your mother is sociable. (I agree with you. My mother is sociable.)

— Your friends are curious and have a good sense of humour. (I agree with you. My friends are curious and have a good sense of humour.)

— You are shy and unfriendly. (I disagree with you. I am not shy and unfriendly.)

— Your brother is brave. (I agree with you. My brother is brave.)

— Your father is not polite. (I disagree with you. My father is polite.)

— You are non-athletic. (I disagree with you. I am athletic.) Etc.

 

IV. Проверка домашнего задания

(Дети рассказывают стихотворение из упр. 23 (учебник, с. 148).)

 

V. Работа по теме урока

Работа по учебнику

Упр. 30, 31 (с. 149-150).

— It’s time to listen to the speaker and learn some new words. You may open your books on page 149, exercise 30. Let’s listen and repeat. Can you guess the meaning of these words?

(Учащиеся прослушивают пары слов и повторяют их за диктором. Учитель предлагает ученикам перевести слова с приставками un-, im-, in-, non-, а затем выполнить упр. 31.)

 

VI. Физкультминутка

 

VII. Продолжение работы по теме урока

1. Беседа

— I can see you have learnt a lot of English words to describe English people. Say what kinds of people you like and don’t like and explain why.

Примерный ответ.

I like kind people. They are always ready to share their things with other people. I don’t like cruel people because they are not kind. They are rude. I like brave people. They can defend me. But sometimes a brave person can be careless. Etc.

(Учащиеся рассказывают о том, какие люди им нравятся и какие не нравятся, и аргументируют свое мнение.)

2. Работа в группах

— It’s time to work in groups of five. You will ask the members of your group what kinds of people they like or don’t like. Each pupil will have a special card and write the answers of his / her classmates in the table. Then you will answer my questions. Divide into groups of five.

(Учащиеся делятся на группы по пять человек и получают карточки для заполнения, как в упр. 35 (учебник, с. 150). В таблице указаны имена всех членов группы. Дети задают друг другу вопросы и заносят ответы в таблицу. На выполнение задания отводится шесть минут. Затем ученики отвечают на вопросы учителя, используя собранную информацию.)

Примерные вопросы учителя:

— Who likes kind people in your group? (Mary does.)

— What kinds of people does Sveta like? (She likes polite and responsible people.)

— Does Kate like creative people? (Yes, she does.)

— What kinds of people doesn’t Nick like? (He doesn’t like noisy people.) Etc.

3. Работа по учебнику

Упр. 27(с. 149).

— Do you like to recite poems?

— We shall learn a new poem now. Listen to the poem and try to understand it.

— Do you like the poem?

— What is it about? (ft’s about people from different countries, about friendship and peace.)

— Open your books on page 149, exercise 27. Read the poem after the speaker.

(Сначала ученики прослушивают стихотворение, затем повторяют его за диктором по строчкам, а потом читают в парах.)

 

VIII. Подведение итогов урока

Our time is over. Thank you for your work. We have worked in groups and learned the new poem. Stand up, please.

Mind the clock

And keep the rule:

Try to come

In time to school.

The bell has gone. Goodbye, boys and girls!

 

Домашнее задание

Учебник: упр. 27 (выучить стихотворение, с. 149), упр. 6 (с. 165).





загрузка...
загрузка...